کیمیا گری با ادویه ها

چاناچات (سالاد نخود هندی) با سس تمر هندی
نویسنده : مژگان سلماسی .Mojgan Salmassi - ساعت ٥:٥۱ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٢ فروردین ۱۳٩۱
 

با سلام به دوستان خوبم.سرانجام  تعطیلات به پایان رسید و باز هم زندگی روزمره ما از تقریبا 30 ساعت دیگر شروع میشود.امیدوارم که به همه شما خوش گذشته باشد و سال را به  خوبی و خوشی آغاز کرده باشید. برای اغاز سال رسپی یک   پیش غذای خوشمزه را برایتان مینویسم. تهیه این  پیش غذا از 2 قسمت تشکیل شده است.این  پیش  غذا  متعلق به کشور هندوستان است.میتوانید  انرا به عنوان سالاد نیز  سرو کنید .سالادها غذاهای گیاهی گرم یا سرد ی هستند که با سبزی های خام یا پخته تهیه می شوند. .سالادها چون اغلب بانوعی سس خورده می شوند که دران اکثرا سرکه، نمک،روغن،فلفل و دیگر ادویه ها و طعم دهنده ها وجود دارد باعث تحریک اشتها میشود در واقع سالاد مانند همان ترشی یا سبزی خوردن ماست که معمولا در سفره غذای ایرانی موجود است.سالاد ها سبک و پر حجم هستند بنابر این  خوردن سالاد برای پرهیز از خوردن غذای پر کالری و چاق کننده بهترین راه است.چشمک البته به شرط انکه سس انتخابی شما مملو از مایونز و خامه و.......... نباشدنیشخند .

 

پس برای تهیه این پیش غذا  به صفحه بعد میرویم:

چاناچات

 

 


 

 

 

 

 این غذا 2 مرحله است چون این  دارای یک نوع نان مخصوص در کنارش می باشد.

مواد لازم برای نان: 

1-کره                                  50 گرم

 

2-آرد                                   180 گرم 

3-آب ولرم                            1/2 پیمانه 

4-نمک                                1 قاشق چ

5-سیاه دانه                         1/2 قاشق چ

6-بیکینگ پودر                       1 قاشق چ

 7-روغن مایع برای سرخ کردن      به میزان لازم

 

مواد لازم برای تهیه چاناچات:

1-سیر له شده                    1 حبه    

2-فلفل سبز تند                   2 عدد (در صورت تمایل بیشتر یا کمتر)

3-پیاز (ترجیحا قرمز)              1 عدد

4-گوجه فرنگی                     3 عدد

5-سیب زمینی آبپز شده        300 گرم

6-فیله مرغ                          250 گرم

7-زنجبیل تازه                       1 سانتیمتر

8-گشنیز                            1 دسته

9-ماست                            1 1/2 قاشق س (غذا خوری)

10-روغن زیتون                     2 قاشق س    (غذا خوری)

11-زیره سیاه                      1/4 قاشق چ

12-نخود پخته شده               350 گرم

نمک و فلفل قرمز                  به میزان لازم

 

مواد تهیه برای سس مخصوص:

1-ماست                         1/2 پیمانه

2- تمبر هندی                   نصف بسته

3-روغن زیتون                  2 قاشق س (غذا خوری)

4-پودر کاری                     1/2 قاشق چ

5-سس گوجه فرنگی        2 قاشق س (غذا خوری)

6-پودر زنجبیل                   1/2 قاشق چ

7-پودر فلفل قرمز               1/2 قاشق چ

 

روش پخت نان:

آرد را با نمک و بیکینگ پودرو سیاه دانه مخلوط  کنید و کره نرم شده را به ان  اضافه کنید . مواد را مخلوط کنید سپس آب ولرم را کم کم به ان اضافه کنید تا زمانی که خمیر  درست شود و به دست نچسبد(به علت  متفاوت بودن اردها ممکنه ارد  یا آب  کمتر یا بیشتری نیاز باشد)آن را ورز دهید و 15 دقیقه ان را استراحت دهید.بعد خمیر را باز کنید و پهن کنید تا ضخامت آن کمتر از نیم سانتیمتر شود.سپس انرا به صورت مربعهای 2 سانتیمتری برش دهید.روغن فراوان را داغ کنیدسپس برشهای  خمیررا در آن بیاندازید تا برشته و طلایی شوند. انها را بیرون اورده و بر روی حوله کاغذی گذاشته تا خنک شوند و کنار بگذارید.

روش تهیه چاناچات:

ابتدا فیله ها را نگینی درشت خرد کنید.سپس با سیر له شده،زنجبیل رنده شده،نمک و پودر فلفل قرمز و ماست آغشته نمایید و به مدت 1 ساعت بگذارید تا مزه دار شود.سپس انرا سرخ کنید و کنار بگذارید تا خنک شود.کوجه فرنکی را حبه قندی خرد کرده و کنار بگذارید.پیاز را حلقه حلقه کنید.سیب زمینیرا حبه قند درشت خرد کرده و با روغن زیتون،زیره سیاه و نمک تفت دهید و کنار بگذارید تا خنک شود.نخود را هم که باید از قبل پخته باشید.حالا یک ظرف یا دیس مستطبل یا مربع(این نظر من است میتوانید هر چه که می خواهید انتخاب کنید)انتخاب کنید.و به شکل زیبایی به ترتیب سیب زمینی گوجه پیاز مرغ و نخود را در اطراف بچینید و نانها را هم در وسط بریزید. گشنیز و فلفل های سبز را خرد کنید  و روی مواد بریزید.

روش تهیه سس:

تمبر هندی را در اب حل کنید و عصاره آن را بگیرید .حالا تمام مواد سس را با هم مخلوط کرده و در کنار غذا سرو کنید.

در هندوستان هر شخص از تمامی مواد برداشته و سس را روی آن میریزد.

میتوانید به جای فیله مرغ از میگو استفاده کنید و یا اصلا از هیچ گونه گوشتی استفاده نکنید و غذا را گیاهی میل نمایید.(در صورت استفاده از میگو  لازم نیست انرا به روش فوق طعم دار کنید میتوانید تنها از نمک و فلفل  ویا هر نوع طعم دهنده مطلوب خودتان استفاده کنید)                                                                                                            رسپی خودم   منتشر شده در مجله سر آشپز زمستان 89